Dom Moto Fakty Silniki – SUVy

Silniki – SUVy

5 min odczyt
0
0
1,438
silnik

Volvo – silnik

Silnik skonstruowany przez Yamahę specjalnie dla Volvo, pod kątem zastosowania w XC90. Powstaje w Japonii. Choć 10 lat temu, gdy debiutowało XC90 4.4, Volvo należało do Forda, nie zdecydowano się na zaszczepienie w nim amerykańskiej konstrukcji. Prawdopodobnie problem wiązał się ze zbyt dużą szerokością typowego silnika V8 – nowa jednostka ma kąt rozwidlenia cylindrów 60° i została przystosowana do poprzecznego montażu. Blok i głowice są wykonane z aluminium, dzięki czemu masa silnika wynosi 190 kg. W podstawowej wersji silnik rozwija 315 KM (w superaucie Noble z dwiema turbinami – ok. 650 KM).

Silnik pojawił się W XC90, S80 i Noble M600 (auto sportowe). W XC90 był stosowany w latach 2004-2010.

Toyota – silnik

Widlaste „ósemki” Toyota stosuje od 1963 r., debiutowały w osobowym modelu Crown. Kolejna seria silników to UZ, w terenowych modelach pojawiła się tylko wersja 2UZ, w której jest żeliwny blok silnika (głowice aluminiowe, 4 zawory na cylinder). Niektóre odmiany tego motoru (od 2005 r.) wyposażono dodatkowo w układ zmiennych faz rozrządu. W 2005 r. Toyota zaczęła wprowadzać nowe silniki UR, które przystosowano do wtrysku bezpośredniego (niestosowanego w terenówkach). Jest za to podwójne VVT-i.

MODELE (2UZ)

  • Lexus (1998-2009): GX 470 (odp. LC120),
  • LX 570 (LC100 oraz LC 200)
  • Toyota (1998-2011):
  • Land Cruiser 100,200,
  • 4Runner, Tundra, Sequoia

MODELE (UR)

  • 4.6 (1UR): GX 460 (Odp. LC 150),
  • Land Cruiser 200, Seguoia, Tundra
  • 5.7 (3UR): Land Cruiser 200. Seguoia,
  • Tundra, Lexus LX 570 (LC 200)
  • 5.7 (3UR etanol): Tundra. Segu

Ford – silnik

Rodzinę silników V8 Uodular v Ford wprowadził w 1991 r. (Lincoln Town Car). Nazwa oznacza dużą elastyczność fabryki we wprowadzaniu zmian na liniach produkcyjnych (można produkować różne wersje silników). Do SUV-ów i pikapów silniki wprowadzono w 1997 r. jako rodzinę Triton. W zależności od zastosowania spotkać można zarówno żeliwne, jak i aluminiowe kadłuby. Silniki oferowano głównie jako 4.6 (bogata rodzina z dwoma, trzema lub czterema zaworami na cylinder) oraz 5.4 (również warianty 16V, 24V i 32V). Moc jest różna: w Fordzie F-150 4.6 z 1997 r. wynosi 220 KM, zaś w Fordzie Expe-dition 5.4 24V – 310 KM. Doładowane wersje, które można spotkać w osobowych modelach, osiągają nawet 550 KM. Najnowszy silnik V8 to 5-litrowy Coyote z 2011 r. Założeniem był znaczny wzrost mocy. Aby wykorzystać stare oprzyrządowanie serii Modular, Ford wprowadził wzmocnienia w bloku, w F-150 silnik jest mniej wysilony, ale zachował kute korbo-wody i dodatkowe chłodzenie tłoków.

Modele

  • 4.616V: F (1997-03). Expedition (1997-04)
  • 4.624V: Explorer (2006-10). F (2009-10)
  • 5.416V: F (1997-04), Expedition (1997-04)
  • 5.424V:F(2004-10),Exped..Navig3tor(od05)
  • 5.4 32V: Navigator (1999-04)
  • Ford serii F 360 KM (od 2011 r.)
  • Ford Mustang GT 412 KM (2011-12)
  • Ford Mustang GT 420 KM (od 2013 r.)
  • Ford Mustang BOSS 444 KM (2012-13)
  • Ford FalconGT 449 KM (2011 r.)
Komentarze
Załaduj więcej podobnych artykułów
Załaduj więcej Redaktor
Załaduj więcej Moto Fakty

Dodaj komentarz

Sprawdź też

Jak wybrać odpowiedni zestaw do naprawy szyb samochodowych

Wybór odpowiedniego zestawu naprawczego do przedniej szyby nie jest tak prosty, jak się wy…